Bazı insanlar sahip oldukları eşyalarla duygusal bağ kurarlar. Örneğin arabalarına kişilik özellikleri atfederek onları “kızım”, “oğlum” diye çağırır, hatta onlara isim bile verirler. Aynı durum telefon ve bilgisayar gibi ürünler için de geçerli olabilir. İşte bu durum psikolojik bir fenomendir ve “Tamagotchi etkisi” olarak psikoloji literatürüne girmiştir.
Tamagotchi etkisi, kişilerin
özellikle teknolojik ürünlerle duygusal bağ kurma eğiliminde olduğunu ifade
eder. Yazının başındaki örnekleri de teknolojik ürünlerden seçme nedenim budur.
Ayrıca Tamagotchi etkisini materyalizm ile de karıştırmamak gerekir. Zira
eşyalarla kurulan bir bağ mevcut olsa da bu bağ duygusal bir temele dayanır.
Materyalizmde ise “duygusallıktan” söz etmek pek de mümkün değildir.
Peki “Tamagotchi” adı nereden
geliyor? Bilenler bilir, Tamagotchi Japonya merkezli bir oyuncak üreticisi
markanın piyasaya sürdüğü sanal bir evcil hayvandır. Yaygın bilinen ismiyle ise
bir sanal bebektir. Tamagotchi, 1990-2000’li yıllar arasında dünya geneline
yayılmış, geniş bir kullanıcı kitlesine ulaşmıştır.
Şimdi çok kullanılmasa da o
dönemlerde (özellikle 80’ler ve 90’lar) oldukça popülerleşmesi sebebiyle çocuk,
genç, yetişkin fark etmeksizin neredeyse herkesin bir sanal bebeği, sanal
bebeğin ise sürekli bir ilgiye ihtiyacı vardı. Saati saatine beslenmesi
gerekirdi. Aksi takdirde ölürdü. Sanal bebeğin ölmesi demek, her şeyin “resetlenmesi”
demekti. Bu sebeple kullanıcıların gözü, neredeyse her dakika sanal
bebeklerinin üzerindeydi. Sanal bebeklerini yanlarından hiç ayırmazlardı. Tıpkı
günümüzde telefonundan ayrı kalamayanların yaşadığı bir korku ve gerginlik
durumu olan “nomofobi”, o dönemlerde sanal bebekler için duyuluyordu. İşte
sanal bebeklere-namıdiğer Tamagotchi’lere-gösterilen bu sürekli ilgi durumu,
Tamagotchi’lerle güçlü duygusal bağlar kurulmasına yol açtı. Hatta bazıları bir
süre sonra bebeklerin “sanal” olduğu gerçeğini unuttu ve bu kişiler ölen “sanal”
bebekleri için yas tuttular. Belki de bu kişiler için bebeğin “sanal” olup
olmamasının bir önemi yoktu. Zira Tamagotchi’leriyle kurdukları duygusal bağ o
kadar güçlüydü ki bebekler onların gerçekliği olmuştu.
Tüketicilerin Tamagotchi’leriyle
kurdukları ve yukarıda anlatmaya çalıştığım duygusal bağ, cansız varlıklarla
kurulan duygusal ilişkinin bir temsili olarak “Tamagotchi etkisi” ifadesinin
kullanılmasını sağlamış ve söz konusu etki literatüre bu şekilde girmiştir. Dolayısıyla
bir gün birisi sizi, telefonunuzu, bilgisayarınızı ve/veya arabanızı severken
ve ona ismiyle hitap ederken görüp sizinle dalga geçmeye veya şaşkın gözlerle
size bakmaya başlarsa sakin olun ve ona “işte bunlar hep Tamagotchi” deyin. Bu
arada günümüzde de Tamagotchi etkisinin robot süpürgelerle yaşandığını
söylersem pek de hata etmiş olmam. Zira robot süpürge almış hemen hemen çoğu
kişinin sosyal medya hesaplarından genellikle “evimizin yeni üyesi” başlığıyla
ve süpürgelerine isimler vererek paylaşım yaptıklarına şahit oluyorum. İşte bu
durumun sebeplerinden biri de Tamagotchi. Diğer sebepler için beklemede
kalınız=)
![]() |
robot süpürgesine aşık olan adamın paylaşımlarından biri=) İşte tam bir Tamagotchi etkisi=) |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder